Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
- Masz problemy rodzinne.
- Nie potrafisz się porozumieć z kolegami/ koleżankami.
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
- Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
- Możesz przyjść z każdą sprawą, z którą nie potrafisz sobie poradzić.
Objawy uzależnienia od komputera i Internetu:
- Próby kontroli i/lub ograniczania czasu spędzonego przed komputerem/w Internecie
- kłamstwa na temat czasu spędzonego przed komputerem/w internecie
- problemy w innych dziedzinach życia (w rodzinie, pracy, szkole, życiu towarzyskim) związane z używaniem komputera/internetu
- angażowanie się przy użyciu komputera/internetu w aktywności, których nie pochwalałaby rodzina lub bliscy
- potrzeba wydłużania czasu spędzonego przed komputerem/ w internecie by osiągnąć pożądany poziom satysfakcji lub podniecenia
- używanie komputera/internetu by uciec od uczuć
- doświadczanie stanów euforycznych oraz poczucia winy w wyniku ilości czasu spędzonego przed komputerem/w internecie
- doświadczanie niepokoju, bezsenności, rozdrażnienia, zmian nastroju, lub depresji gdy niemożliwe jest użycie komputera/internetu zgodnie z wcześniejszym planem lub gdy używanie komputera/internetu zostanie przerwane
- bycie zaabsorbowanym kupowaniem nowych programów, akcesoriów, dodatków komputerowych
- finansowe problemy spowodowane korzystaniem z komputera/internetu (kupowanie sprzętu, oprogramowania, i opłat za internet)
Zasadniczą istotą uzależnienia od komputera nie jest komputer tylko utrata kontroli w sięganiu po określone formy korzystania z niego. Nie wszyscy korzystający z komputera, nawet bardzo intensywnie, wpadają w psychologiczną zależność. Nie spotyka to np. osób wykorzystujących komputer jako narzędzie pracy.
Człowiek uzależnia się nie od maszyny, tylko od swoich psychicznych, emocjonalnych stanów jakie powstają w nim na skutek własnej działalności realizowanej dzięki komputerowi i przez komputer. I tak np. miłośnik gier komputerowych może uzależnić się od stanu skoncentrowanego silnego pobudzenia grą, emocjonalnego "haju" i poczucia satysfakcji z wygranej.
Zależność od komputera może być niebezpieczna ponieważ może prowadzić do izolacji społecznej, skrajnego zaniedbania ważnych życiowych spraw, konfliktów rodzinnych i partnerskich, a przede wszystkim może doprowadzić samego uzależnionego do nasilonych w różnych stopniu negatywnych stanów i zaburzeń psychicznych.
Należy także podkreślić, że zaprzeczanie iż problem istnieje pomimo ewidentnych tego oznak, oraz budowanie różnego rodzaju uzasadnień mających na celu udowodnienie tego sobie i otoczeniu, jest typowym zachowaniem osoby uzależnionej.
Odpowiedz sobie na następujące pytania „tak”, lub „nie”.
- Czy siadając przy komputerze czujesz podniecenie ?
- Czy nie mając jakiś czas dostępu do komputera, czujesz przygnębienie, bądź nie wiesz co ze sobą zrobić ?
- Czy poświęcasz więcej niż dwie godziny dziennie na surfowanie w sieci / gry ?
- Czy rodzina, czy bliska osoba mówi Ci, że za dużo czasu spędzasz przy komputerze ?
- Czy ukrywasz czasami, ile czasu spędziłeś przy komputerze ?
- Czy próbowałeś kiedyś skrócić czas surfowania / grania ale było to bezskuteczne ?
- Czy chciałbyś spędzać coraz więcej czasu w sieci / grając ?
- Czy często bolą Cię plecy, bądź nadgarstki ?
- Czy często pieką Cię oczy ?
- Czy z powodu komputera zdarzyło Ci się kiedykolwiek zaniedbać higienę osobistą ?
- Czy śpisz w nietypowych porach od czasu. gdy zacząłeś korzystać z komputera ?
CO ROBIĆ w rozmowie z dzieckiem:
- uważnie wsłuchujmy się w wypowiedzi dziecka ( wyłączmy telewizor, odłóżmy gazetę )
- nie wyśmiewajmy i nie ironizujmy ( obniża to poczucie wartości dziecka )
- nie użalajmy się nad dzieckiem ( bardziej go to "dołuje")
- przeprowadzajmy rozmowy bez uczucia gniewu i złości ( blokują one przyswajanie i samo-refleksję )
- unikajmy frazesów i prawienia kazań ?
- unikajmy skrajnie negatywnych określeń ( np. głupi, leniwa, idiota )
- raczej chwalmy i nagradzajmy, nawet za drobiazgi ( dodaje to wiary i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa )
- rozładowujmy napięcia poczuciem humoru
- nie przypominajmy zdarzeń z przeszłości.
- Zachęcajmy do budowania poczucia własnej wartości dziecka i rozwijajmy jego samokrytycyzm ( zwiększa to optymizm, pomaga przezwyciężać niepowodzenia )
- Nie izolujmy od rówieśników, nie trzymajmy w domu w obawie, że spotka je coś złego ( bez doświadczeń zło uderzy o wiele mocniej )
- Kontrolujmy poczynania dziecka w sposób taktowny i dyskretny ( bez śledzenia, z uszanowaniem sfery intymności )
- Pokazujmy konsekwencje złego postępowania ( wyeliminuje to powtórkę błędu )
- Wykazujmy zrozumienie dla uczuć i zmiennych gwałtownych emocji dziecka
- W stosowaniu kar bądźmy konsekwentni,, uświadamiajmy dziecku, iż wynikają one z troski o jego los
- Nie dyskredytujmy z powodu niepowodzeń, pokazujmy, jak można je naprawić
- Wypełniajmy wolny czas dziecka przez np. sport, wycieczki.
Coraz więcej czynników wpływa negatywnie na kształtowanie dzieci. Wiele z nich jest poza naszymi możliwościami reagowania, niektóre jednak zależą od nas rodziców.
Co prawda większość z nas może powiedzieć słowami Bettelheima :
wprawdzie nie jesteśmy rodzicami doskonałymi, ale wystarczająco dobrymi, jeżeli kochamy nasze dzieci i staramy się, najlepiej jak potrafimy, dobrze je wychować
to warto czasem zastanowić się nad naszymi postawami wobec dzieci.
Praca z dzieckiem z dysleksją wymaga ćwiczenia umiejetności czytania i ortograficznego pisania. Równie ważna jest dbałość o poziom graficzny pisma, czyli jego czytelność i estetykę.Oba rodzaje ćwiczeń wymagają przestrzegania pewnych zasad .Rodzic podejmując się kierowania praca dziecka powinien mieć ich świadomość, by jego zaangażowanie nie przyniosło skutków odwrotnych do pożądanych.
ĆWICZENIA W CZYTANIU- ZASADY:
- Wybierz interesujący tekst
- Pamietaj, że do ćwiczeń najlepsza jest książka, która ma większy druk i kolorowe ilustracje
- Wiedz, że Twój dobry humor i dziecka przyśpieszy postepy w czytaniu
- Sam zacznij czytac dziecku
- Niech dziecko palcem wskazuje słowa, które przeczytasz na głos
- Czytając dziecku, podkreślaj tonem ich znaczenie
- Dostosuj szybkość czytania do możliwości śledzenia tekstu przez dziecko
- Nie ponaglaj dziecka podczas czytania
- Czytaj z dzieckiem na zmianę.Długość fragmentów czytanych przez dziecko powinna stopniowo rosnąć
- Korzystaj z pomocy technicznych. Dziecko może nagrać siebie, jak czyta, a następnie odsłuchać nagranie
- Sprawdzaj co jakiś czas, czy dziecko rozumie czytany tekst. Jeśli nie, zawsze możecie wrócić do danego fragmentu
- Sięgnij do książek „mówionych”. Podczas słuchania dziecko powinno równocześnie śledzić wzrokiem tekst książki.
ĆWICZENIA W PISANIU-ZASADY:
- Zezwalaj na pisanie ołówkiem. Ułatwi to poprawianie błędów
- Unikaj podkreślania dostrzeżonych błędów. Zaznaczaj tylko ich liczbę na marginesie linii, w której się pojawiły
- Poleć dziecku, aby samo znalazło błędy, korzystając ze slownika ortograficznego
- Odszukane błędnie zapisane wyrazy dziecko powinno napisać poprawnie 5-6 razy i użyć je w zdaniach
- Pomóż dziecku utrwalać zasady pisowni, wyjaśniając wszystkie wątpliwości ortograficzne przy użyciu słownika ortograficznego
- W wypracowaniu nawyku autokorekty pomaga Dyktando w dziesięciu punktach („ Uczeń z dysleksją w szkole” M. Bogdanowicz, A. Adryjanek)
- W młodszych klasach nie stosuj dyktand, czyli pisania ze słuchu. Zastąp je pisaniem z pamięci (uczeń zapoznaje się z tekstem, zapamiętuje zdanie, a następnie zakrywa je i pisze z pamięci)
- Najlepiej, gdy dziecko zapisuje wypowiedz pisemną w brudnopisie. Po omówieniu z rodzicem przepisuje pracę do zeszytu, a rodzic jeszcze raz sprawdza jej poprawność
- Jeśli Twoje dziecko jest leworęczne, zadbaj by miało swobodę ruchów i odpowiednio ułożony zeszyt.